A QR-kód gyakorlatilag adatok kinyerésére használt pontmátrix, amelynek pontjai információt hordoznak. Egy japán cég találta ki és kezdte el használni 1994 óta és ott népszerűsége a mai napig töretlen. Nevét az angol quick response(=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre valamint a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. Mára a világon teljesen elterjedt, rendkívül sokoldalúan használjuk.
Bővebben a QR kódról
Rengeteg helyen találkozunk ezzel a pepita mintás négyzettel, a QR-kóddal: programokra szóló belépőjegyeken, plakátokon, hirdetésekben, termékek hátoldalán, járművek ajtaja mellett és újabban éttermekben is. Egyre gyakoribb a leírás vagy ár mellett látható QR kód, melynek leolvasása után szinte korlátlan információ jelenik meg azonnal. A QR-kód tartalmazhat termékleírást, a garancia feltételeit, szerelési útmutatót, cikket, videót, képeket, zenét, de akár egy digitális étlap is feltűnhet. A villamosra jegyet vásárolhatunk a QR kód beolvasásával. Az étteremben a QR-kód segítségével megnézhetjük például egy videóban, hogyan készül az adott étel, vagy leírást láthatunk az összetevőkről.
Nagy népszerűsége abból fakad, hogy különféle adatokat szinte korlátlanul lehet tárolni a QR kódba: például információkat, neveket, képet, videót, URL (internetcímet), e-mailt, SMSt, szöveget, telefonszámot, kapcsolat adatokat, GPS-koordinátákat, , naptárat, WIFI-bejelentkezőt stb. A korábbi okostelefonokra ingyenesen letölthető applikációk segítségével a kamera azonnal beolvassa a QR kódba elhelyezett információt. Az újabb generációs telefonokba a telefongyártók által már beépítésre kerül a QR kód leolvasáshoz szükséges optikai rendszer, így még egyszerűbbé vált annak beolvasása.